Japan är ett av de länder som ligger längst fram i utveckling av E-handel. Inte helt oväntat då landet länge varit känt för att sätta högt värde på ny teknik samtidigt som arbetsdagarna är långa. Det sista gynnar E-handeln mer än om människor har gott om tid att gå i butiker.
När tidningen Internet World spanade in E-handelstrender i Japan (i början av 2015) var följande några av de tydliga trenderna de kunde se.
Sociala nätverk och shopping
Att koppla samman shopping och sociala nätverk är inte alls lika utbrett i Sverige som i Japan. Modebloggare har visserligen tusentals besökare varje dag och många tar efter deras stil men i Japan har man tagit det ett steg till. År 2013 kom appen Wear som till viss del kan liknas med Instagram. De som har appen kan ta kort på de kläder man bär för dagen och ladda upp dessa mot sitt konto. Men skillnaden är att kläderna går att köpa direkt via denna app. Bilderna blir nämligen kopplade till den butik som säljer dem.
Personligt
I Japan finns ett ord som är ”Ometenashi” vilket står för en tydlig gästvänlighet. Det är viktigt att ge det lilla extra till kunden. Ett tydligt exempel är små personligt handskrivna meddelanden som skickas med i paketet vid E-handel.
Flexibel loppis
I Sverige är Blocket störst på försäljning av begagnade saker med fast pris medan Tradera är störst på auktioner. I Japan finns ytterligare ett alternativ. Det är appen Mercari som vuxit sig mycket stor på kort tid. De som använder appen kan lägga upp produkter för försäljning men inte alltid med ett tydligt fast pris. Diskussion kring priset kan föras i kommentarsfältet. Lite som att gå på loppis men mobilt.