Vad får anställda och uppdragsgivare att trivas hos ett assistansbolag?

Det kan ibland vara svårt att rekrytera arbetskraft inom personlig assistans. Oavsett om man är ett assistansbolag i Malmö, som är en större stad, eller om man är verksam på en mindre ort, så kan tillgång på arbetskraft vara ett problem. Vi har tittat på ett antal olika assistansbolag för att se vad de erbjuder sina anställda. Genom att skapa en så trivsam och attraktiv arbetsplats som möjligt, så kan man locka den allra bästa personalen.

Aktiviteter via assistansföretag

Ett assistansbolag i Malmö skriver att de har olika aktiviteter för den anställda, och att de tar emot önskemål för vad som kan hittas på. Som exempel ger de disco, fiske, bowling och bio.

Kontinuerligt arbete för att förbättra arbetsmiljö

Arbetsmiljö kallar man den miljö man har omkring sig när man jobbar – och den påverkas av en rad olika faktorer som till exempel arbetsredskap, ljud, ljus, luft och hur arbetet organiseras. Samma assistansbolag i Malmö skriver att de jobbar kontinuerligt med att arbetsmiljön ska vara så god som möjligt för såväl uppdragsgivare som anställda.

Kollektivavtal

Kollektivavtal är standard i branschen idag, precis som det är i de flesta branscher. Ett assistansbolag som vill vara attraktiv för arbetstagare är att vara ansluten till ett kollektivavtal.

Arbetar för att öka kvaliteten

Socialstyrelsen har föreskrifter om ledningssystem för kvalitetsarbete. Dessa trädde i kraft år 2012 och är gemensamma för bland annat tandvård, socialtjänster och verksamheter inom LSS. Systemet används för att verksamhetens kvalitet kontinuerligt ska kunna säkras och utvecklas. Det handlar om att leda, planera, följa upp, utvärdera och kontrollera. På lång sikt kan ledningssystemet förbättra verksamheten markant.

Schemaläggning

En del som jobbar med LSS och inom vården överlag kan ibland vittna om problem med schemaläggning och tidrapporter. Ett bra assistansbolag kan till exempel ha en smidig webbtjänst där all administration sker. En sådan webbtjänst kan underlätta kontakten mellan assistenter, anordnare, myndigheter och uppdragsgivare.

Företagskulturen

Precis som på arbetsplatser spelar företagskulturen en stor roll i hur väl man trivs som en anställd på ett företag. Om det finns en kultur där klagomål och önskemål tas på allvar, kan de anställdas trivsel öka drastiskt. Med tanke på hur stor efterfrågan det finns på assistenter idag – från Malmö till Norrland – behöver bolagen anstränga sig för att locka arbetskraft.